سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادران، کسی است که نسبت به برادرانش پُر توقّع نباشد . [امام علی علیه السلام]

 

 حجت الاسلام محسن قرائتی با بیان اینکه در قرآن صفت جمیل زیاد تکرار شده، اما جمال فقط یکبار به کار رفته است، اظهار داشت: صفت جمال تنها یک بار در قرآن آن هم برای برای گله گوسفند به کار برده شده؛ حرکت گله گوسفند هدفمند است و هدف ارزشی دارد؛ مثلا گله گوسفند سالم می آید و می رود و با مدیریت چوپان حرکت می کند و با طبیعت سازگار است، اینها در حالی است که منافعی زودبازده پس می دهد.

 

وی با اشاره به این موضوع که اگر جمهوری اسلامی مانند این مثال قرآن بتواند پویا و هدفمند با هدف مقدس حرکت کند آن موقع این حرکت، حرکتی با صفت جمال خواهد بود، تصریح کرد: قرآن می گوید هر کاری می کنید شکر خدا را به جای آورید، اگر دانشجویان روزی دو دقیقه با قرآن آشنا شوند آن وقت همه چیز در جای خود و به موقع انجام می شود.

 

رئیس بنیاد مهدویت کشور با اشاره به این نکته که در قرآن زنان صاحب فکر هستند و اگر معنای ناقص به کار برده شده به معنای کوتاه و نه معیوب، می باشد، ادامه داد: نقش کوتاه تکمیل کننده خلقت است.

 

قرائتی اضافه کرد: زن وجود عاطفی و با حوصله می باشد و به این خاطر تکمیل کننده خلقت است.

 

وی با اشاره به اینکه ساده ترین کلمات قرآن برای مردم نکته های زیادی دارد، خاطرنشان کرد: اگر آیه «بالوالدین احسانا» را تفسیر کنیم معنای بزرگی دارد و در ادبیات عرب حرف «باء» الصاقی پیوندی است؛ یعنی نیکی را به پدر و مادر بچسبانید و این خود یک نکته است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در جای دیگر از این آیه گفته شده الولدین نه ابوین، در قرآن کلمه «اب» برای معلم، عمو، رهبر، پدر، مادر و پدر زن به کار می رود، ولی «والدین» فقط مخصوص پدر و مادر است و باید احسان به آنها چسبیده شود، هر چند آن پدر و مادر کافر باشند.

 

قرائتی تصریح کرد: نکته دیگر این آیه این است که گفته شده احسان نه حسنی؛ یعنی احسان نیکی با نیت است و باید انسان نیت کند تا پاک شود و بتواند علم پاک را انجام دهد که اینها خود نشانه ای از توحید به خدا و یکتاپرستی است.

 

وی گفت: خداوند می فرماید با مردم عدل و احسان کن اما با پدر و مادر احسان داشته باش نه عدل؛ چرا که عدل به معنای معادل است و خداوند امر کرده و قضاوت این است که این قانون تا آخر عمر بشریت به کار برده شود و نیکی در برابر نباشد بلکه بیشتر باشد.

 

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این نکته تربیتی که باید قرآن را از مهجوریت در آورد، افزود: ما منتظر هستیم، اما منتظر خورشیدی که نمی تواند در تاریکی بنشیند، پس باید دست به کار شویم و تبلیغ چهره به چهره را شروع کنیم و قانع به درس و ترم و واحد نشویم.

 

قرائتی خطاب به دانشجویان خاطرنشان کرد: مردانگی خونتان را روشن کنید؛ شما الان حزب الهی هستید، بنابراین خودتان را حراج نکنید، تفسیر قرآن و نهج البلاغه را احیا کنید و در دانشگاه وقتتان را صرف برنامه های بیهوده نکنید.

 

وی بیان کرد: یکی از راه های کمال این است که اگر حق کسی را ضایع کردی از او حلالیت بطلبی.

 

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین خطاب به استاتید دانشگاه گفت: اساتید باید جوانان را به ازدواج تشویق کنند؛ چراکه اولین نیاز انسان بعد از اکسیژن و آب و غذا، نیاز زناشویی است و زن و شوهر لباس هم هستند.

 

قرائتی در پایان گفت: درس خواندن و لیسانس گرفتن یک فضیلت است اما ازدواج یک ضرورت، بنابراین به خاطر یک فضیلت نباید ضرورت را کنار گذاشت.